5 misvattingen over CRM

1. “Met een CRM systeem gaat alles vanzelf.”

Een CRM systeem dient om je te ondersteunen. Het werkt pas als je systematisch alle klantengegevens opvraagt en bijhoudt. Het systeem staat of valt met die klantengegevens. Geen input betekent ook geen output. Het moet dus echt een manier van denken zijn bij iedereen op kantoor, ondersteund door een systeem.

2. “Ik heb geen tijd voor CRM.”

Als CRM een state of mind is en je efficiënt gebruik maakt van een CRM systeem dan kost dit weinig extra tijd. Je zal er na een tijdje zelfs tijd mee winnen. Natuurlijk is alle begin ‘moeilijk’ en moet je je even inwerken en aanpassen aan de manier van denken en werken.

3. “Ik hou klantengegevens bij: klaar is kees.”

De data bijhouden is niet genoeg. Je moet ze ook actief gebruiken.

  • Verstuur je een nieuwsbrief op basis van de interesses van de klant?
    → Bv. Een nieuwsbrief over skireizen enkel naar klanten met interesse in skiën?
  • Inspireer je klanten die vorig jaar een reis bij je boekten, maar nog geen nieuwe boeking hebben voor het komende jaar?
    → Bv. ‘Dit jaar terug op vakantie naar Italië? Of heb je zin om een nieuwe bestemming te ontdekken? Kom langs of contacteer ons voor gepersonaliseerde reisinspiratie!’
  • Vraag je de klant bij thuiskomst hoe zijn reis verlopen is?
    → Bv. Door een automatische welkom thuis mail te versturen? Met een link naar je tevredenheidsenquête?
  • Volg je prospecten of mogelijke klanten of leads op?
    → Bv. Iemand vertelt je dat hij met het gezin wel eens naar Canada zou willen gaan in de zomer van 2019. Maak je deze persoon warm voor een reis naar Canada? Door hem een teaser video te sturen of een aantal reisroutes?

4. “De klant wil niet de hele tijd lastig gevallen worden.”

De klant ziet dit niet als ‘lastig vallen’ als je hem nuttige en persoonlijke tips en informatie bezorgt om zijn reis voor te bereiden of hem te inspireren voor een volgende vakantie.  Waar de klant wel een hekel aan heeft, is informatie ontvangen die niet voor hem van toepassing is.
→ Bv. Een gezin met twee kinderen van 14 en 16 jaar wil geen informatie ontvangen over interessante deals met kinderkorting tot 12 jaar.

5. “Het is te duur.”

Wist je dat Servico een CRM module aanbiedt voor maar €12/maand/gebruiker? Werk je met Travelnote dan kan je standaard gebruik maken van de CRM functies – die zitten verweven in het basisprogramma.

Quote Steve Jobs


Vragen of opmerkingen? Stuur een mailtje naar janne.gheysen@howest.be

DIGIT HOWEST

logo howest zonder achtergrond  cropped-21752810_338571429937460_6212087190470947124_o.png

Advertenties

Een gedachte over “5 misvattingen over CRM

  1. Pingback: CRM = het hart van je organisatie? – DIGIT – Digital Gear in Tourism

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s